گروه فرهنگی مشرق - محمدنوید دارابزاده عضو کارگروه سبک زندگی مؤسسه فرهنگی ندای فطرت در خصوص چرایی و ماهیت سبک زندگی اسلامی گفت: اگر بخواهیم تعریفی از سبک زندگی ارائه دهیم باید گفت که هر آنچه که متن زندگی انسان را تشکیل میدهد و مردم بر اساس آن زندگی میکنند را سبک زندگی مینامند.
وی عنوان کرد: به طور مثال نوع لباسهایی که مردم میپوشند، شیوهها و الگوهای مصرف، آداب و رسوم ازدواج، عاداتشان در کسب و کار و زندگی، و به طور کلی هر چه که به زندگی انسانها ارتباط پیدا میکند سبک زندگی نام دارد اما سبک زندگی اسلامی، اگر ما همین موارد را بر طبق دستورات اسلام و با رنگ و بوی الهی انجام شود سبک زندگی اسلامی نام دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: علت تأکیدی که ما بر سبک زندگی «اسلامی» در مقابل سایر سبکهای زندگی داریم این است که سبک زندگی اسلامی عامل شکل دهنده و جوهره تمدن اسلامی بوده و در واقع تمدن اسلامی در دوران رشد و ترقی اسلام، همین سبک زندگی اسلامی بود که موجب شد مسلمانان در مدت زمان کوتاهی به ابرقدرت دنیای قدیم تبدیل شوند بنابراین هرچه از این شیوه و سبک زندگی اسلامی فاصله گرفتند به همان میزان نیز از قدرت مسلمین کاسته شد و فرصتی را برای غلبه سایر فرهنگهای غیر عقلانی، غیر دینی و غیر انسانی فراهم کرد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم هدف سبک زندگی اسلامی را بگوییم رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی است، ادامه داد: بدین معنا که هر یک از ما انسانها باید برای ارتقاء روحی و روانی و جسمی خود در طول مدت عمری که دارد از تمام ظرفیتها و استعدادهایش بهره برده و در بعد مادی و معنوی، به کمال رسیده و فضیلتهای انسانیاش را تکمیل کند.
عضو کارگروه سبک زندگی مؤسسه فرهنگی ندای فطرت تصریح کرد: هدف سبک زندگی اسلامی این است که هر انسانی بتواند به تکمیل فضایل فردی دست یابد و در سایه تکمیل فضایل فردی و انجام دستورات اجتماعی، است که اجتماع ایدهآلی خواهیم داشت و جامعه نیز پیشرفت میکند، وقتی سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی به کار میرود به این معناست که سبک زندگی من و شما بر آمده از نوع تفکر ماست که ممکن است منجر به رضایت ما از زندگی بشود یا نشود.
وی در پاسخ به ضرورت وجود قید «اسلامی بودن» سبک زندگی گفت: اگر به زندگی غربی توجه کنیم در مییابیم که محوریت با فرد است اگر فرد، اخلاقی هم عمل میکند توجهش تنها به تحقق حقوق فردی خویش است نه حقوق دیگران و اگر هم حقوق دیگران را رعایت میکند با فشار و اعمال قانون است یعنی اجبار حکومت و قانون باید از بیرون باشد تا این فرد را کنترل کند.
دارابزاده با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی فرد محور نیست، اظهار داشت: در سبک زندگی اسلامی اگر قوانین اخلاقی رعایت میشود در واقع فرد هم به حقوق خودش توجه دارد و هم در سایه دستور خداوند، نسبت به حقوق دیگران ارزش و احترام قائل است و خود را در برابر حقوق دیگران مسئول میداند بنابراین این فرد نیازی به کنترل بیرونی ندارد چراکه کنترل درونی به او کمک میکند.
وی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به شکل غربی به آداب و رسومها عمل کنیم در بهترین حالت آن، هرکدام از طرفین به خودشان فکر میکنند و هدفشان مصرف گرایی و لذت طلبی صرف است؛ لذا ممکن است در آن جایی برای خداوند نبینیم و عالم آخرت در آن وجود نداشته باشند و اگر آمار طلاق تا این اندازه افزایش پیدا کرده به دلیل این است که آقا و خانم حقوق همدیگر را رعایت نمیکنند و این باعث میشود مثلث عشقی که متشکل از صمیمیت، تعهد و برآورده کردن نیازهای یکدیگر است به صورت کامل شکل نگیرد و از آنجایی که مصرفگرا هستند برای تأمین نیازهای خود، مجبورند هر دو به سر کار روند از این رو از تربیت فرزندشان غافل میشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بهترین تفریحات را میتوان در سایه تعالیم اسلام داشت تفریحاتی که منجر به رشد فردی شده و ثمرهای برای شخص و اطرافیانش به همراه دارد اما در سبک زندگی غربی غالب تفریحات به ضرر جسم و یا روح انسان است و نمیتواند به لحاظ اخلاقی موجب ارتقاء شخصیت انسان شود.
دارابزاده خاطرنشان کرد: در سایه زندگی اسلامی، فهمی که انسان از خودش، جامعه، گذشتهاش دارد بسیار متفاوت خواهد شد و سبک زندگی اسلامی کمک میکند نکات مثبت و ارزشهای آرمانی برای انسان فراهم آید و هر چه که بازخوردی به خداوند متعال داشته باشد ارزش میشود؛ در سایه تفکر اسلامی، زیبایی شناسی انسان نیز تغییر میکند همچنین در خصوص تغذیه نیز در سبک زندگی اسلامی نوع و میزان تغذیه اهمیت پیدا میکند و بهترین تغذیه را در سبک زندگی اسلامی میتوان تجربه کرد در حالی که در سبک زندگی غربی غذاهای فستفودی رواج دارد که بر جسم انسان تأثیر سوء دارد.
وی اظهار داشت: در قرون وسطی و در فرهنگ غرب ساختار جسمی انسان اهمیت دارد بدون اینکه به اخلاقش توجهی داشته باشند و قدرت اقتصادی، ملاک ارزشگذاری افراد شده است و حتی دیدگاههای اجتماعی و سیاسی ما نیز تحت تأثیر سبک زندگی اجتماعی خواهد بود.
وی عنوان کرد: به طور مثال نوع لباسهایی که مردم میپوشند، شیوهها و الگوهای مصرف، آداب و رسوم ازدواج، عاداتشان در کسب و کار و زندگی، و به طور کلی هر چه که به زندگی انسانها ارتباط پیدا میکند سبک زندگی نام دارد اما سبک زندگی اسلامی، اگر ما همین موارد را بر طبق دستورات اسلام و با رنگ و بوی الهی انجام شود سبک زندگی اسلامی نام دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: علت تأکیدی که ما بر سبک زندگی «اسلامی» در مقابل سایر سبکهای زندگی داریم این است که سبک زندگی اسلامی عامل شکل دهنده و جوهره تمدن اسلامی بوده و در واقع تمدن اسلامی در دوران رشد و ترقی اسلام، همین سبک زندگی اسلامی بود که موجب شد مسلمانان در مدت زمان کوتاهی به ابرقدرت دنیای قدیم تبدیل شوند بنابراین هرچه از این شیوه و سبک زندگی اسلامی فاصله گرفتند به همان میزان نیز از قدرت مسلمین کاسته شد و فرصتی را برای غلبه سایر فرهنگهای غیر عقلانی، غیر دینی و غیر انسانی فراهم کرد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم هدف سبک زندگی اسلامی را بگوییم رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی است، ادامه داد: بدین معنا که هر یک از ما انسانها باید برای ارتقاء روحی و روانی و جسمی خود در طول مدت عمری که دارد از تمام ظرفیتها و استعدادهایش بهره برده و در بعد مادی و معنوی، به کمال رسیده و فضیلتهای انسانیاش را تکمیل کند.
عضو کارگروه سبک زندگی مؤسسه فرهنگی ندای فطرت تصریح کرد: هدف سبک زندگی اسلامی این است که هر انسانی بتواند به تکمیل فضایل فردی دست یابد و در سایه تکمیل فضایل فردی و انجام دستورات اجتماعی، است که اجتماع ایدهآلی خواهیم داشت و جامعه نیز پیشرفت میکند، وقتی سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی به کار میرود به این معناست که سبک زندگی من و شما بر آمده از نوع تفکر ماست که ممکن است منجر به رضایت ما از زندگی بشود یا نشود.
وی در پاسخ به ضرورت وجود قید «اسلامی بودن» سبک زندگی گفت: اگر به زندگی غربی توجه کنیم در مییابیم که محوریت با فرد است اگر فرد، اخلاقی هم عمل میکند توجهش تنها به تحقق حقوق فردی خویش است نه حقوق دیگران و اگر هم حقوق دیگران را رعایت میکند با فشار و اعمال قانون است یعنی اجبار حکومت و قانون باید از بیرون باشد تا این فرد را کنترل کند.
دارابزاده با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی فرد محور نیست، اظهار داشت: در سبک زندگی اسلامی اگر قوانین اخلاقی رعایت میشود در واقع فرد هم به حقوق خودش توجه دارد و هم در سایه دستور خداوند، نسبت به حقوق دیگران ارزش و احترام قائل است و خود را در برابر حقوق دیگران مسئول میداند بنابراین این فرد نیازی به کنترل بیرونی ندارد چراکه کنترل درونی به او کمک میکند.
وی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به شکل غربی به آداب و رسومها عمل کنیم در بهترین حالت آن، هرکدام از طرفین به خودشان فکر میکنند و هدفشان مصرف گرایی و لذت طلبی صرف است؛ لذا ممکن است در آن جایی برای خداوند نبینیم و عالم آخرت در آن وجود نداشته باشند و اگر آمار طلاق تا این اندازه افزایش پیدا کرده به دلیل این است که آقا و خانم حقوق همدیگر را رعایت نمیکنند و این باعث میشود مثلث عشقی که متشکل از صمیمیت، تعهد و برآورده کردن نیازهای یکدیگر است به صورت کامل شکل نگیرد و از آنجایی که مصرفگرا هستند برای تأمین نیازهای خود، مجبورند هر دو به سر کار روند از این رو از تربیت فرزندشان غافل میشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بهترین تفریحات را میتوان در سایه تعالیم اسلام داشت تفریحاتی که منجر به رشد فردی شده و ثمرهای برای شخص و اطرافیانش به همراه دارد اما در سبک زندگی غربی غالب تفریحات به ضرر جسم و یا روح انسان است و نمیتواند به لحاظ اخلاقی موجب ارتقاء شخصیت انسان شود.
دارابزاده خاطرنشان کرد: در سایه زندگی اسلامی، فهمی که انسان از خودش، جامعه، گذشتهاش دارد بسیار متفاوت خواهد شد و سبک زندگی اسلامی کمک میکند نکات مثبت و ارزشهای آرمانی برای انسان فراهم آید و هر چه که بازخوردی به خداوند متعال داشته باشد ارزش میشود؛ در سایه تفکر اسلامی، زیبایی شناسی انسان نیز تغییر میکند همچنین در خصوص تغذیه نیز در سبک زندگی اسلامی نوع و میزان تغذیه اهمیت پیدا میکند و بهترین تغذیه را در سبک زندگی اسلامی میتوان تجربه کرد در حالی که در سبک زندگی غربی غذاهای فستفودی رواج دارد که بر جسم انسان تأثیر سوء دارد.
وی اظهار داشت: در قرون وسطی و در فرهنگ غرب ساختار جسمی انسان اهمیت دارد بدون اینکه به اخلاقش توجهی داشته باشند و قدرت اقتصادی، ملاک ارزشگذاری افراد شده است و حتی دیدگاههای اجتماعی و سیاسی ما نیز تحت تأثیر سبک زندگی اجتماعی خواهد بود.